Kinderen psychiatrie en leerlingen van middelbare school op bijzondere wijze met elkaar in dialoog

Kinderen psychiatrie en leerlingen van middelbare school op bijzondere wijze met elkaar in dialoog

Op Erfgoeddag (23 april) vond in het museum “De Mindere” – onder het thema “Take Care” – een bijzondere tentoonstelling plaats. Kinderen van de kinder- en jeugdpsychiatrische afdeling Spika (Asster, Sint- Truiden) en de leerlingen van de Katholieke Centrum School te Sint-Truiden (KCST) kwamen op een bijzondere manier met elkaar in dialoog. Het resultaat ervan werd tentoongesteld.

Onder leiding van woordkunstenaar Jee Kast volgden kinderen van de kinder- en jeugdpsychiatrische afdeling Spika en de leerlingen van de 5° humane wetenschappen van KCST enkele workshops waarbij de kinderen creatief leerden omgaan met woorden. De leerlingen van school dachten na over wat “erfgoed” voor hen betekende, terwijl de kinderen van Spika vooral stil stonden bij het taboe t.a.v. geestelijke gezondheidszorg. Erover praten was moeilijk. Er was een afstand. Maar gaandeweg werd de afstand tussen beide werelden kleiner. De leerlingen van de school bezochten de kinderafdeling van Asster: kinderen konden hun verhalen over gevoelens, verlangens, twijfels en dromen met elkaar delen. De leerlingen van de school en de kinderen van Spika kwamen nadien met elkaar in dialoog via brieven, gedichten en verhalen. De bezoekers van de tentoonstelling konden de erg aangrijpende resultaten van deze dialogen bewonderen.

De teksten maakten duidelijk dat er uiteindelijk geen “wij” en “zij” was en dat die “zij” ook “wij” konden en kunnen zijn.

Deze woorden-kunst vond plaats binnen een ruimer kader waarbij Asster – via een aparte tentoonstelling – stil stond bij de zich (in tijd) wijzigende wisselwerking tussen maatschappij en psychiatrie.

>> lees hier het resultaat van teksten, gedichten, verhalen,…

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.